
Forrige uke ble prosjektet Helsefremmende skolemiljø og skolenærværsarbeid presentert på en internasjonal konferanse ved Cambridge University. Presentasjonen inkluderte prinsipper for helsefremmende skolemiljø som er utviklet gjennom en rekke workshops i et samarbeid mellom forskere og representanter fra praksisfelt, og om nye spørreskjema som piloteres for å måle helsefremmende kompetanse og praksis i skolen. Lektor ved Lillesand videregående skole, Gerd Martina Langeland (til venstre i bilde), var med og presenterte erfaringer fra praksisfeltet, med prosjektleder og forsker May Olaug Horverak, og fortalte hvordan hun brukte en femtrinnsmetode for å jobbe helsefremmende i klassene sine. Metodikken er utviklet i prosjektet SAMM – Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon (https://samm.uia.no/), og utviklingsarbeidet der danner mye av grunnlaget for det nye helsefremmende prosjektet finansiert av RFF – Agder. Det var mennesker fra de fleste verdensdeler på konferansen, og positiv interesse fra publikum på presentasjonen og arbeidet vårt.